Торгова марка - це позначення, яке відрізняє товари (послуги) одних осіб від однорідних товарів (послуг) інших осіб та призначена для реклами цих товарів (послуг), полегшення вибору споживачами товарів (послуг) певного якості.
Торгова марка виконує наступні функції:
1.1. відрізняє товари або послуги певного економічного суб'єкта на ринку;
1.2. вказує на певну якість товару або послуги;
1.3. використовується в рекламних цілях;
1.4. інше.
Ці функції є взаємозалежними і з практичної точки зору їх завжди слід розглядати комплексно. Наприклад, не можна говорити про ефективність рекламної функції, якщо торгова марка позбавлена здатності виділяти маркований нею товар / послугу серед однорідних товарів / послуг інших виробників та одночасно гарантувати стабільність якості. Читати статтю
торгова марка - її значення та функції.
Торгова марка у побуті має безліч різних назв.
Торгова марка може мати наступні назви: товарний знак, бренд, знак для товарів і послуг, торговий знак, фірмовий знак, знак обслуговування, логотип. Існуючє різноманіття пов'язано з плутаниною, котра склалася у результаті наступних факторів:
- При перекладах поняття «торгова марка» з однієї мови на іншу;
- Частина назв перейшла до нормативно-правових актів, які діяли в період СРСР;
- З проголошенням незалежності України, законодавча база також продовжує оперувати декількома назвами (див. табл.).
№ |
Нормативно-правовий акт |
Назва |
1 |
Цивільний кодекс України |
торгова марка |
2 |
Господарський кодекс України |
торгова марка (знак для товарів і послуг) |
3 |
Закон України про охорону прав на знак для товарів і послуг |
знак для товарів і послуг
|
4 |
Закон України про телебачення і радіомовлення |
логотип (фірмовий, торговий знак) |
5 |
Паризька конвенція про охорону прав промислової власності |
виробнича марка, виробничий знак, знак обслуговування |
6 |
Міжнародної угоді про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності (TRIPS) |
виробнича марка,
виробничий знак, товарний знак |
7 |
Директива ЄС про зближення законодавств держав |
знак для товарів і послуг |
Як правильно треба говорити - "торгова марка" чи бренд?
Чому іноді торгова марка прирівнюється до бренду, а іноді ні?
У сучасному часі існує дві точки зору:
1) Одні послідовники дотримуються позиції, що відмінностей у назві "бренд" і "торгова марка" не існує. І аргументують свою позиції виходячи з таких передумов, що в перекладі з іноземної мови торгова марка і бренд є словами синонімами;
2) Інші - розділяють поняття, які несуть у собі "торгова марка" та "бренд". Бо поняття "торгова марка" несе у собі сутність, яка відрізняється від сутності терміну "бренд". Ці поняття йдуть у різних площинах, хоча ці площини іноді можуть перетинатися.
Далі наведемо приклад, коли торгова марка перетворюється у бренд компанії. Спочатку підприємство створює позначення; після може прийняти рішення про реєстрацію позначення; надалі при випуску на ринок товарів / послуг під цим позначенням у споживачів закріплюється певне відношення. Відношення споживачів може бути позитивним, байдужим, негативним. У тій ситуації, коли відношення споживачів до позначення є позитивним, то можна говорити що торгова марка - це бренд підприємства.
Іншими словами, бренд - це «напрацьований» імідж торгової марки (позначення). В розглянутій ситуації ми продемонстрували те, як торгова марка може перетворитися у бренд підприємства.
Як правильно говорити логотип або торгова марка?
На сьогодні ми часто чуємо вживання терміна "логотип", при цьому найчастіше це буває образотворча або комбінована торгова марка. Тобто у побуті часто заміняють словосполучення "торгова марка" на слово "логотип".
А що ж означає по своїй суті логотип?
Розгляд почнемо з того, що слово «логотип» є злиття двох грецьких слів:
1. «logos» означає - мова, слово, речення;
2. "typos" означає - відбиток.
Ось тому вживання терміну «логотип» застосовується тільки до словесного написання торгової марки.
Узагальнюючи вищенаведене:
- Національна законодавча база оперує кількома назвами: торгова марка, логотип, знак для товарів і послуг і т.д.;
- Бренд - це «напрацьований» імідж торгової марки;
- Логотип - може застосовуватись тільки до словесного позначення.
Сніжана Бондаренко
помічник
патентного повіреного