Торговельна марка є одним з видів промислової власності, котра охороняється нормами права пов'язаних з інтелектуальною власністю.
Право на торговельну марку виникає з моменту її або використання, або реєстрації. Право на торговельну марку, що породжується такими фактами, має одночасно винятковий та абсолютний характер.
Винятковий характер виявляється у забороні третім особам права використовувати ідентичну або подібну торговельну марку для маркування виготовлених товарів (або послуг), а також введення їх в торговельний кругообіг на тій території країни де діє охорона на торговельну марку . Охорона на торговельну марку, котра захищає права Власника на торговельну марку, може бути придбана лише згідно виданого Патентним відомством охоронного документу, який діє на всій території обраної Власником країни. Наприклад, в Україні цей охоронний документ на торговельну марку має назву "свідоцтво на знак для товарів і послуг".
Абсолютний характер торговельної марки проявляється у тому, що охорона на знак поширюється та діє на кожну особу, котра недобросовісно використовує торговельну марку (тобто використовує торговельну марку без згоди Власника) .
З метою ефективного управління правами торговельної марки, торговельну марку необхідно класифікувати за певними ознаками. У різних джерелах користуються різними класифікаційними ознаками торговельної марки. Ефективне управління правом торговельної марки базується на застосуванні різноманітних класифікаційних ознак торговельної марки, що дозволяє визначати місце торговельної марки в інформаційній системі та ролі торговельної марки в процесі реалізації стратегічних та оперативних цілей підприємства.
Різноманіття класифікаційних ознак торговельної марки у теперішньому часі призвело до наявності у юридичній та економічній літературі великої кількості напрямків класифікації торговельної марки.
Диференціація різновидів торговельної марки в узагальненому вигляді наведено нижче у таблиці за певними класифікаційними ознаками торговельної марки.
Узагальнена класифікація торговельної марки
Класифікаційний ознака |
Види торгової марки |
За юридичним змістом торговельна марка |
незареєстрована; зареєстрована |
За формою вираження торговельна марка |
словесна; образотворча, об'ємна; комбінована; світлова; звукова |
За ступенем популярності торговельна марка |
звичайні; відомі; загальновідомі |
За кількістю вимірів торговельна марка |
двомірні (плоскі); тривимірні (об'ємні) |
За розрізняльної здатністю торговельна марка |
сильна; слабка |
За типом впливу на органи почуттів торговельна марка |
для слуху; для зору; для дотику; для запаху ; для смаку; комбінована |
За кількістю і специфікою користувачів торговельна марка |
індивідуальна; у спільній власності; колективна; сертифікаційна |
За характером використання в господарській діяльності торговельна марка |
працює; непрацююча
|
За джерелом походження торговельна марка |
власна; позикових (ліцензійна або франчайзингова) |
За об'єктом використання торговельна марка |
товарний знак; знак обслуговування |
За суб'єктом використання торговельна марка |
марка виробника; марка представника послуг; марка посередника |
За ступенем охоплення продукції / послуг торговельна марка |
індивідуальна для конкретного товару / послуги; індивідуальна для групи товарів / послуг; індивідуальна для всього асортименту |
За територіальним охопленням торговельна марка |
марка регіонального ринку; марка загальнодержавного ринку; марка міжнародного ринку |
За строком отримання торговельна марка |
звичайна; прискорена |
Висновок:
1. Право на торговельну марку :
1.1. виникає з моменту використання або реєстрації торговельної марки. При цьому право на знак при реєстрації надає більше переваг: зокрема, надає право забороняти використання торговельної марки третіми особами без згоди Власника;
1.2. має одночасно винятковий та абсолютний характер.
2. Ефективне управління правом торговельної марки базується на застосуванні різноманітних класифікаційних ознак торговельної марки, що дозволяє визначати місце торговельної марки в інформаційній системі та ролі торговельної марки в процесі реалізації стратегічних та оперативних цілей підприємства.
Сніжана Бондаренко
помічник патентного повіренного